گزارش آکونکاگوا

• گزارش صعود مرتفعترین قله رشته کوه آند در آرژانتین

قلّه آکونکاگوا با ارتفاع 6,962 متر مرتفع ترین قلّه قاره آمریکای جنوبی و مرتفعترین قلّه قاره آمریکا بشمار میرود و آندسته از کوهنوردانی که قصد بپایان رساندن هفت قلّه هفت قاره جهان را دارند به این قلّه صعود میکنند
،این برنامه متشکل از مسعود آقابالائی، محمد مسیب زاده، رضا اکبر پور شکوری از تبریز در تاریخ 24 آذرماه 1394 برابر با 15 دسامبر 2015 با پرواز از تهران بسوی امارات و سپس به آرژانتین آغاز گردید پرواز بمدّت 18 ساعت بطول انجامید، بعد از اقامت در شهر بوئنس آیرس عازم شهر مندوزا شدیم
بعد اخذ مجوز صعود در تاریخ 28 آذرماه برابر با 19 دسامبر برنامه کوهنوردی با هماهنگی قبلی با همکار آرژانتینی در روز 29 آذرماه برابر با 20 دسامبر آغاز گردید و با ماشین ون عازم دهکده پنینتنس شده و شب را در هتل بسر بردیم
فردای آن روز 21 دسامبر 30 آذرماه بعد از تحویل بارها به قاطرها، از پنینتنس بطرف ورودی پارک آکونکاگوا حرکت کرده و بعد از کنترل مجوز صعود، کوهپیمایی بطرف کمپ کونفلوانسیا که در ارتفاع 3,400 متر قرار داشت آغاز گردید و بعد از 2/5 ساعت کوهپیمایی در کنار رودخانه و عبور از پل معلق به کمپ مورد نظر رسیدیم
محل اقامت در چادرهای گنبدی شکل بزرگ به ارتفاع 5 متر و با ظرفیت 33 نفر تخت دار بود، فردا 1 دیماه برابر با 22 دسامبر برای هم هوایی به کمپ اصلی جبهه جنوبی قلّه آکونکاگوا که بنام پلازا فرانسیا نامیده میشد حرکت کردیم و رفت و برگشت به این کمپ 5 ساعت بطول انجامید که زمان خیلی ایده الی بود جبهه جنوبی خیلی زیبا و با عظمت بود، عصر همین روز بالاجبار برای کنترل پزشکی به دکتر مستقر در کمپ کونفلوانسیا که باید برای مجوز صعود ثبت  می گردید مراجعه نمودیم
روز 2 دیماه برابر با 23 دسامبر برای رسیدن به کمپ اصلی آماده شده و ساعت 8 صبح حرکت کردیم تا رسیدن به کمپ اصلی 38 کیلومتر مسیر کفی با کمی پستی و بلندی و عبور از رودخانه که در معرض باد شدید بمدّت 8 ساعت پشت سر گذاشتیم
کمپ اصلی در ارتفاع 4,200 متر در ضلع شمالی کوه واقع شده است روز 24 دسامبر در کمپ اصلی استراحت نموده و 25 دسامبر برای هم هوایی به قلّه بونته که در ضلع غربی کمپ اصلی واقع شده بود با ارتفاع 5,050 متر صعود نمودیم که رفت و برگشت از کمپ اصلی بمدّت 5 ساعت بطول انجامید
روز 26 دسامبر برابر با 5 دیماه برای صعود نهایی آماده شدیم و قصد داشتیم یکسره از کمپ اصلی به کمپ دوّم کوندورس 5,365 متر صعود کنیم، وزن کوله پشتی ها بیش از 20 کیلو گرم بود صبح ساعت 10 حرکت کرده و بعد از 6 ساعت صعود در شیبهای مختلف برفی و شنی ساعت 4 بعد از ظهر به کمپ دوّم که در ارتفاع 5,300 متر قرار گرفته بود رسیدیم
شب را در یک هوای کاملا باز در چادر سپری نمودیم و فردای آنروز در 27 نوامبر برابر با 6 دیماه با بار بیش از 25 کیلو که بعلّت حمل چادر و مواد غذایی مخصوص ارتفاع که تا این کمپ باربر حمل کرده بود ساعت 10 صبح صعود را آغاز نمودیم و بعد از 2 ساعت و 20 دقیقه صعود سنگین، خود را به کمپ کولرا که در ارتفاع 5,900 متر قرار داشت و کمپ سوّّم تلقی میشد رسیدیم و به استراحت پرداختیم.
روز 28 دسامبر برابر با 7 دیماه نیمه شب ساعت 2 بامداد از خواب بیدار شده و با آماده نمودن آب و صرف کمی صبحانه ساعت 4 صعود به قلّه آغاز شد هوا صاف و آسمان تقریبا مهتابی بود ولی از چراغ پیشانی نیز استفاده کردیم و شیبهای تند برفی و شنی را یکی پس از دیگری پشت سر میگذاشتیم قبل از ما دو کوهنورد از کمپ برلین که دوّمین محل جهت برپایی کمپ سوّم بود آغاز به صعود کرده بودند
ساعت 6/30 بامداد به محل جانپناه چوبی ایندپندنسیا که در ارتفاع 6,400 متر بود رسیدیم و گرامپون ها را به کفشها نصب کرده و شیب تند یخچالی را صعود کرده و به اوّل تراورس بزرگ زیر قلّه رسیدیم که این تراورس فقط یک ساعت بطول انجامید تا خودمان را به آخرین شیب زیر قلّه برسانیم از آنجایی که حضور ما در منطقه در اوایل فصل صعود بود تقریبا تمامی مسیر را از روی برف سفت و با استفاده از گرامپون طّی نمودیم در زیر یک تخته سنگ بزرگ که در ارتفاع 6,600 متر قرار داشت استراحت نهایی را انجام دادیم و شیب نهایی زیر قلّه که از 35 درجه شروع و تا 60 درجه ادامه داشت آغاز نمودیم تمامی کناره این شیب برف سفت و گاهی یخ و سنگهای معلق تشکیل شده بود که احتیاط بیشتری می طلبید در ساعات 10 صبح به خط الراس قلّه رسیدیم و منظره زیبای قلّه جنوبی بچشم می خورد بعد از گرفتن چند عکس بطرف قلّه حرکت کردیم ساعت 10/30به قلّه 6,962 متر آکونکاگوا رسیدیم
بعد از دو کوهنورد انگلیسی و آمریکایی دوّمین تیم بودیم که به قلّه رسیدیم هوا خیلی عالی و باز بود تمامی اطراف منطقه براحتی قابل رویت بود منظره بی نظیری دیده میشد، بعد از یکساعت عکسبرداری و فیلمبرداری آماده فرود شدیم مسیر صعود پر از کوهنوردان بود که برای رسیدن به قلّه تلاش می نمودند مسیر فرود را با دقّت ادامه داده و بعد از سه ساعت به کمپ 5,900 متر رسیدیم
فقط 20 دقیقه استراحت کرده و کوله بار را جمع کرده و راهی کمپ اصلی شدیم بار کوله پشتی ها خیلی سنگین و خسته کننده بود همانروز ساعت 7 بعد از ظهر به کمپ اصلی رسیدیم راهنمای ما که اهل شیلی بود اعتراف کرد که تا کنون همچین صعود سریع نداشتم که در عرض یک روز بتوانم به کمپ اصلی باز گردیم، فردای آن روز 29 دسامبر برابر با 8 دیماه مسیر 58 کیلومتری را تا ورودی پارک کوهپیمایی نموده و سوار ماشین شده شبانه به شهر مندوزا بازگشتیم

تهیه و تنظیم
مسعود آقابالایی

گزارش آکونکاگوا، گزارش آکونکاگوا، گزارش آکونکاگوا، گزارش آکونکاگوا، صعودهای انجام شده

فهرست
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.